در مصاحبه استخدامی چه بگوییم

در مصاحبه استخدامی

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم ؟

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم؟
آموزش مصاحبه استخدامی و نکات آن برای کسب عنوان شغلی مورد نظر بسیار مهم است.
دلیل این امر نیز آن است که دقیقا از زمانی که شما وارد یک شرکت می‌شوید مصاحبه شروع می‌شود.
سعی کنید نقطه ضعف در مصاحبه استخدامی نشان ندهید.
بعد از ورود به شرکتی که می‌خواهید در آن مصاحبه استخدامی دهید، به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • تک تک رفتارها
  • برخوردهای شما
  • زمان رسیدن
  • نوع لباس پوشیدن
  • دست دادن
  • لحن صحبت کردن
  • نحوه شروع به صحبت کردن

تمامی بخش‌های مصاحبه و صحبت شما مورد توجه قرار می‌گیرد و در همان لحظلات ابتدایی فرد مصاحبه کننده تصمیم می‌گیرد که چه سوالاتی بپرسد و آیا شما برای این سمت مناسب هستید یا خیر.

نحوه برخورد در مصاحبه استخدام

اینکه در مصاحبه استخدامی چه بگوییم و چگونه به سوالات پاسخ دهیم خوب است،
ممکن است بارها و بارها برای شغل یا سمت خاصی مصاحبه شده باشید،
این نکته را متوجه شده اید که سوالاتی که در هر یک از مصاحبه ها می شود با توجه به نوع شغل و سمت درخواستی شما متفاوت خواهد بود.

با وجود اینکه افراد مختلفی به عنوان مصاحبه کننده در جلسه حضور دارند،
ولی برخی از سولات هستند که همیشه تکرار می شوند و خیلی کم پیش می‌آید که این سوالات پرسیده نشود. بنابراین در جواب به این موارد در مصاحبه استخدامی چه بگویم.

نحوه صحیح پاسخ به سوالات در مصاحبه استخدامی

بهتر است به جای پاسخ کتابی و آماده به سوالات مصاحبه کننده، با نحوه‌ی صحیح پاسخ دادن به سوالات آشنا شویم.

  1. قبل از پاسخ به هر نوع سوالی فکر کنید.
    • بدون فکر پاسخ دادن، باعث می‌شود تا با بیان یک مورد نا‌به‌جا فرصت استخدام را از خودتان بگیرید.
      فکر نکردن قبل از پاسخ دادن خوب نیست، چه در مصاحبه استخدامی بدون فکر بگوییم و چه در هرجای دیگر!
  2. اگر در مورد علاقمندی های شما سوال شد.
    • با صبر و شکیبایی آن را بیان کنید ولی در بیان این علاقمندی‌ها توجه کنید که در مورد سیاست و مذهب صحبت نکنید. چون ممکن است عقاید شما با فرد مصاحبه کننده در یک راستا نباشد و در نتیجه این اختلاف سلیقه انتخاب شما را دچار مشکل کند.
  3. این که یک فرد با انگیزه و با پشتکار هستید را به فرد مصاحبه کننده ثابت کنید و نشان دهید که همه ی تلاش خود را برای موفقیت شرکت انجام می دهید و برای شغل مورد نظر شما بهترین گزینه هستید.
  4. نشان دهید که علاقمند به یادگیری و پیشرفت هستید.
    • یکی از موضوعاتی است که در مصاحبه استخدامی باید بگوییم. و می‌تواند بازخورد خوبی برای ما داشته باشد.
  5. حرف زدن در مورد تجربیات و توانایی های خود در کارهای قبلی فراموش نشود.
  6. برخی اوقات از فرد مصاحبه شونده سوال می شود که چرا این کار را انتخاب کرده اید یا کدام بخش این کار برای شما جالب است.
    • در این زمان چیزی در مورد خود آن کار و موارد وابسته به آن را بیان کنید.
  7. در مورد توانایی های خود در انجام کارهای گروهی صحبت کنید.
  8. نشان دهید که اگر برای این سمت انتخاب شوید هدف و برنامه دارید.

پاسخ های صحیح در مصاحبه

بعد از اینکه فهمیدیم در مصاحبه استخدامی چه بگوییم، خوب است از خودم سوال کنیم که چه حرف‌هایی نباید بزنیم، نگفتن بعضی چیزها نیز مهم و حیاتی است. چرا که بسیار دیده شده که برخی افراد به دلیل گفتن حرف‌های نا‌به‌جا در مصاحبه استخدامی رد شده‌اند.

در مصاحبه استخدامی چه حرف‌هایی را نگوییم؟

در مصاحبه استخدامی
گاهی در مصاحبه استخدامی نحوه پاسخ دادن به سوالات، مهم‌تر از پاسخ صحیح است.
  • حتی اگر مدت زمانی را معتل شدید از این مورد در مقابل مصاحبه کننده گلایه نکنید.
  • بحث در مورد وضعیت مرخصی ها در شرکت.
    • این مورد شما را فردی نشان خواهد داد که به کار اهمیت نمی دهد و از ابتدا می خواهد از کار فرار کند.
  • عذرخواهی کردن در مورد دیر رسیدن.
    • قطعا با بیان این مورد شما در ذهن فرد مصاحبه کننده فردی بی نظم ثبت می شوید که هر روز دیر به محل کار خود خواهد رسید و قطعا کسی چنین فردی را استخدام نخواهد کرد.
  • اگر شرکت را نمی شناسید اطلاعات اشتباه در مورد شرکت ندهید.
    • برای مثال شما می گوید من فکر کردم شما شرکت تبلیغاتی هستید و نمی دانستم که کار فروش انجام می دهید.
      عدم آشنایی با فعالیت های شرکت اصلا درست نیست.
      بنابراین یک نگاه به وب سایت شرکت و حوزه فعالیت و کارها، مشتری ها و.. در آن بیندازید و بدون آگاهی وارد محیط نشوید.
      حتی ذکر این مورد که شما سایت شرکت را دیده اید بسیار مطلوب است.
  • در جلوی مصاحبه کننده پاسخ تلفن همراه خود را دادن.
    • این کار اصلا درست نیست و فرد مصاحبه کننده را نسبت به شما بدبین خواهد کرد.
  • عدم انتقاد از نوع پوشش شرکت و یونیفرم.

در مصاحبه استخدامی چه نگوییم

  • بدگویی در مورد مدیر یا کارفرمای قبلی یکی از اشتباهات بزرگ است.
    • اگر در مصاحبه استخدامی از بدگویی بگوییم چه اتفاقی می‌افتد؟.
      اول این که شخصیت شما را بد جلوه می‌دهد.
      دوم این که ممکن است با کارفرمای قبلی تماس گرفته شود تا در مورد شما سوالاتی صورت بگیرد
      و اگر هنوز در کار قبلی مشغول به فعالیت باشید، قطعا دیگر راه برگشتی نخواهید داشت.
  • عذرخواهی کردن در مورد این که عجله دارید و باید بروید
    • هر برنامه یا وقت ملاقات دیگری دارید اگر این مورد را بیان کنید،
      باید بدانید که دیگر برای این شغل انتخاب نخواهید شد.
      حتی اگر این مورد را بیان نکنید اضطراب ناشی از آن شما را بی قرار نشان می دهد.
      پس طوری برنامه ریزی کنید که بین کارهای شما فاصله ی زمانی زیادی باشد تا با آرامش به همه‌ی برنامه خود برسید.

قبل از استخدام بیش از حد خودمانی نشودی

  • با مصاحبه کننده خودمانی نشوید و از او سوالات شخصی نپرسید.
  • بد دهنی ممنوع
  • حتی اگر مصاحبه کننده از دایره ادب خارج شد،
    شما نباید این مورد را تکرار کنید و در تمام طول مصاحبه کاملا حرفه ای و مودب باشید.
  • شوخی اما به مقدار کم نشان از اعتماد به نفس شما دارد.
    اگر یک یا دو مورد در حین مصاحبه و با توجه به رعایت ادب و حفظ احترام طرف مقابل صورت گیرد ایرادی ندارد.
    اما حرفی نزنید که بعدا پشیمان شوید. البته چون شما روحیه و احساس طرف مقابل را نمی شناسید و با او بیگانه هستید ممکن است چیزی بگوید که جزء نقاط ضعف او باشد. پس ریسک نکنید.
  • خود را مشتاق نشان دهید.خود را مشتاق نشان دهید. قطعا درآمد برای خیلی از افراد اولویت است.
    اما شما باید خود را علاقمند به کاری که برای آن درخواست داده اید نشان دهید تا بتوانید کار مورد نظر را به دست آورید.
مصاحبه استخدامی
مصاحبه گزینش

نکات مهم در مصاحبه گزینش

امروزه مصاحبه استخدامی و جذب نیروی انسانی که برای شرکت از نظر علمی و تخصصی مفید باشد به صورت یک علم درآمده است.
برای اینکه بفهمیم در مصاحبه استخدامی چه بگوییم در این مورد حتی دوره‌های آموزش مصاحبه استخدامی برای شرکت‌ها برگزار شده و مشاوران مختلفی با شرکت‌ها در این راستا همکاری می‌کنند.

اما علاوه بر تخصصی که شما در کار خود برای موفقیت نیاز دارید،
چند نکته مهم که در روز مصاحبه باید حتما به آن‌ها توجه کرد را بیان می‌کنیم.
این نکات شاید کوچک باشند ولی بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

  • پوشش متعارف و مناسب
  • وقت شناس باشید و چند دقیقه قبل از زمان مصاحبه در محل حضور داشته باشید.
  • رعایت ادب و احترام در بیان و رفتار
  • مثبت فکر کنید و بیاین مثبت داشته باشید. در نهایت یک تصویر خوب و مثبت از خود ارائه نماید.
  • از وقتی که برای شما گذاشته اند تشکر کنید.
  • در صحبت های خود دروغ نگوید.
  • محکم دست دهید تا حس خوبی را در طرف مقابل خود ایجاد کنید. شل دست دادن احساس بدی را به طرف مقابل انتقال خواهد داد.

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مرتبط

دنیای مطلوب من

PIAV

کوچینگ منابع انسانی

هوش هیجانی

هوش هیجانی و عملکرد کارکنان

کارمند بی مسئولیت

با کارمند بی مسئولیت چگونه رفتار کنیم؟

MBTI

MBTI چیست

آموزش مهارت‌های فردی

نتیجه‌ای پیدا نشد.

مصاحبه‌های رادیویی

چگونه در بحران تصمیم گیری کنیم

پادکست استخدام و مصاحبه

تکنیک های رفتاری

تکنیک های رفتاری چقدر می تواند به موفقیت ما کمک کند؟

انتقادات مشتری

انتقادات مشتری و نحوه برخورد با آن

کارمند خوب

کارمند خوب چه ویژگی هایی دارد؟

تفویض اختیار

تفویض اختیار – پادکست

مقالات بوم‌ورک

فهرست